برای تقویت یک خودرو باید اصول کارکرد پیشرانه را بشناسیم، خودرو برای حرکت نیاز به دم و بازدم و سوخت و آتش دارد

برای تیونینگ تمامی این قسمت‌ها صدها روش مختلف وجود دارد که بسته به پیشرانه‌ی خودرو متفاوت است، ولی برای تیونینگِ سبک یک پیشرانه‌ی شهری مواردی بهتر از نمونه‌های زیر یافت نمی‌شود:

1⃣سیستم تنفس: همانگونه که گفته شد تمامی پیشرانه‌ها برای فعالیت نیاز به تنفس هوا دارند. روش‌های مختلفی برای بهبود تنفس ماشین و در نتیجه افزایش قدرت آن وجود دارند که فلسفه‌ی وجود توربو و سوپرشار‌ژها بر همین اساس است. ولی برای یک تیونینگ جمع و جور، خرید و نصب کیت تغذیه‌ی هوا توصیه می‌شود. کیت‌های Cold Air Intake دارای بیش‌ترین بازدهی هستند، ولی از آن‌ها انتظار زیرو رو شدن قدرت موتور را نباید داشته باشید!

2⃣سوخت: هوا بعد از مکیده شدن بدرون سیلندر‌ها فرستاده می‌شود، تا در آن‌جا با نسبت معینی سوخت ترکیب شود و بعد از انفجار توسط جرقه‌ی شمع‌ها، توان‌بخش حرکت موتور شود. بسته به طراحی موتور، درجه‌ی کیفی سوخت و نوع آن بسیار دارای اهمیت است. در خودرویی که تراکم آن با سوخت بنزین سوپر هماهنگی دارد، بهره‌گیری از بنزین با اکتان پایین‌تر علاوه بر وجودناک باعث افت محسوس قدرت خواهد شد. استفاده از چیپ‌های تیونینگ حرفه‌ای، معمولا باعث افزایش پاشش سوخت به درون مجموعه می‌شود که تا حدودی افزایش قدرت را در پی خواهد داشت.

3⃣جرقه: تنها یک جرقه‌ی قوی است که محلول سوخت و هوا را به بهترین شکل ممکن منفجر می‌کند. جرقه‌ی ضعیف باعث افت توان و کارکرد ناهماهنگ موتور خواهد شد. برای تقویت جرقه به سراغ وایر‌هایی با جنس مرغوب بروید، شمع‌ها را از نوع چند پلاتینه انتخاب نکنید، مدل‌های تک پلاتین با کیفیت بالا و یا سوزنی از بهترین‌ نمونه‌ها هستند.

 

4⃣خروج دود: محلول سوخت و هوا بعد از انفجار باید از طریق سیستم تخلیه خارج شود. حال هر چه این مسیر روانتر باشد، خروج دود سریعتر و در نتیجه قدرت موتور بیشتر می‌شود. دود بعد از گذر از پورت‌های دود سرسیلندر وارد مانیفولد دود و بعد از آن کاتالیزور می‌شود و در ادامه‌ی مسیر بعد از گذر از رزوناتور و منبع اگزوز وارد جو می‌شود. برای قسمت اول بهترین جایگزین یک هدرز با طراحی اصولی است، برای قسمت کاتالیزور که در واقع بیشترین افت توان در سیستم را دارد، می‌توان از نمونه‌های اسپرت استفاده کرد و برای بقیه قسمت‌ها هم از لوازم افتر‌مارکت شناخته شده بهره برد. تعویض کل این مجموعه بسته به نوع قوای محرکه درصد مطلوبی از افزایش توان را موتور آنخواهد کرد.

انجام تمامی موارد بالا در کنار هم باعث افزایش توان و عمر مجموعه‌ی پیشرانه می‌شود، به یاد داشته باشید که تیونینگ یک علم است، آن را به شیوه‌ی صحیح‌اش بیاموزید و همیشه این‌را بدانید که تزریق آن اسب‌های دوست‌داشتنی به زیرکاپوت مجانی نیست.

 

نحوه چک کردن سنسور دمای آب خودرو بدون نیاز به دیاگ و اهم متر

تفاوت سوپر شارژر با توربو شارژر

آشنایی با حسگر سرعت خودرو

سوخت ,یک ,موتور ,تیونینگ ,قدرت ,هوا ,بعد از ,سوخت و ,بسته به ,و در ,افزایش توان

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

اطلاعات فنی خودرو شعر شامپو موی چرب و ریزش انتخاب من نقد و بررسی سینمای داخلی ... آنفولانزا و آلودگی هوا مقالات ارایشی وبلاگ شرکت طیور پروران میهن السلام علیک یا قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف